De automobiel sector heeft het momenteel zwaar te verduren. De handelsperikelen tussen Donald Trump en China houdt autokopers uit de showroom. Reden genoeg om eens goed te kijken welke autofabrikanten een stootje kunnen hebben en wellicht op termijn kunnen profiteren van deze impasse. Het concern Geely Auto Group valt daarbij in positieve zin op.
Grote ambitie
Geely behoort tot de
grootste Chinese autofabrikanten voor de particuliere markt. Het management wil
binnen een paar jaar tot de 10 grootste autobouwers ter wereld gaan behoren.
Momenteel zijn zij goed op weg om deze doelstelling te verwezenlijken.
Jaarlijks rollen er bij Geely zelf maar liefst 1,5 miljoen voertuigen van de
band.
China en India
groeimarkten
Interessant voor beleggers is om te kijken of zij in de
komende jaren kunnen profiteren van de beste groeimarkten ter wereld. Lange
tijd was dit de Verenigde Staten (VS). Jaarlijks worden er in de VS net geen 5
miljoen auto’s verkocht. Deze markt is inmiddels niet meer de groeimarkt van
weleer en toont nauwelijks groei. China en India hebben dit stokje duidelijk
overgenomen. Zo worden er in China alleen al ruim 6 miljoen auto’s per jaar
verkocht. En deze markt toont jaarlijks een groei van 5% tot 10%. In het
kleinere India is de groei nog hoger.
Eigenaar Volvo en ook
een beetje Daimler
Voor een Nederlandse belegger is Geely misschien moeilijk te
peilen. Toch is het de eigenaar van Lotus Cars en het Zweedse kwaliteitsmerk
Volvo. Ook mogen zij nog steeds de grootste aandeelhouder van het Duitse
Daimler worden genoemd. Dit geeft het ambitieuze concern een duidelijk sterke
positie in de Westerse markten. Onder de merknaam Geely en Lynk worden via 800
dealers veertien verschillende modellen op de markt gebracht. De auto’s en de
motoren worden volledig in eigen beheer geproduceerd.
Nieuw concept
toekomst klaar
De komende jaren zal Geely de overstap van fossiele motoren
naar hybride en volledig elektrische voertuigen versneld doorvoeren. Daarnaast
heeft Geely met haar merk Lynk & Co (Lynk) een nieuw concept dat het
helemaal moet gaan maken. De verstedelijking in de wereld zorgt ervoor dat 40%
van de wereldbevolking in steden zal wonen. U begrijpt, daar is niet een
gelijke hoeveelheid plaats voor auto’s. Met Lynk biedt Geely een concept voor
mensen die wel een auto nodig hebben, maar de auto niet willen bezitten. Ze
bieden een gemakkelijke, duurzame mobiliteitservaring met eenvoudige prijzen en
zelfs levering aan huis. Lynk is al in Amsterdam aanwezig. Vanaf 2020 zijn er
drie ruime en comfortabele auto’s online ‘aan te schaffen’. De auto’s worden
door Volvo gebouwd.
Daarnaast heeft de toenemende welvaart en groeiende bestedingsruimte
bij de Chinese middenklasse oorzaak geweest voor een sterke vraag naar
personenauto’s in de afgelopen jaren. De kwakkelfase waarin de sector zich nu
bevindt, biedt daarom kansen voor beleggers met een langere horizon.
Prestaties bedrijf
Kijkend naar Geely zien we eenzelfde beeld. Een bijzonder
sterke groei van de winst per aandeel in de afgelopen jaren. In 2016 en 2017
nam de winst nog toe met 70%! De afkoeling van de Chinese economie in 2018 was
ook bij Geely voelbaar in de vorm van een vlakkere groei. Over dit laatste jaar
bedroeg de winstgroei nog altijd zo’n 22%.
Voor 2019 gaan wij echter uit van een herstel van het groeipad door de
introductie van nieuwe modellen. De kosten die gemaakt worden voor de
omschakeling naar milieuvriendelijker modellen zijn een noodzakelijke
investering die zich op termijn zal uitbetalen.
Voorzichtig kopen
De waardering van het aandeel is door de recente
ontwikkelingen uitgekomen op een historisch laag niveau. Het dividend op het
aandeel bedraagt 2,6%. Met een koerswinstverhouding van nog geen ‘7’ wordt de
belegger een goed instapmoment geboden. Let op: de beweeglijkheid van dit
aandeel kan bovengemiddeld zijn. Voor beleggers die willen profiteren van de
lange termijn-groeivooruitzichten adviseren wij dan ook gefaseerd aan te kopen.