Mooie sportzomer
28-06-2016 09:00,
Bron: Robert Schuckink Kool
Dit is een interessante sportzomer. Met grote evenementen als het EK Voetbal, waarbij we nu middenin de kwartfinales zitten, de Tour de France, de Olympische Spelen, Wimbledon, Max in de F1. Helaas doen we dan niet mee aan het EK, maar we hebben denk ik toch wel allemaal een favoriet gekozen. Leuk, dat kijken naar sport. Maar sport beoefenen, ook dat doen we met zijn allen steeds meer.
Dat past in een brede trend: we eten steeds gezonder, willen fit oud worden. Daar hoort sporten en bewegen bij. Een goed idee, want sportende mensen zijn volgens vele onderzoeken, zoals een aantal jaar geleden van TNO, productiever en gezonder. En ze leven ook nog eens langer. Dat zie je ook terug in andere ontwikkelingen: er zijn al verzekeringsmaatschappijen die het aandurven om verzekerden die aantoonbaar meer bewegen een lagere zorgpremie in rekening te brengen. Een andere ontwikkeling die de groei van breedtesport illustreert, is de opkomst van apps die heel makkelijk mensen koppelen die samen willen bewegen.
Interessant voor beleggers
Zijn bovengenoemde ontwikkelingen ook nog voor beleggers interessant? Ik denk van wel. Vooral ook als je weet dat sporters vaak niet bepaald bezuinigen op hun materiaal. Toerfietsers draaien vaak hun hand niet om voor de aankoop van een fiets van duizenden euro’s. En ook bij andere sporten bezuinigen de sporters doorgaans niet op het gebruikte materiaal en de apparatuur waarmee de prestaties worden gemonitord, zoals stappentellers en dergelijke.
Bovendien gaat het om een trend die de komende jaren alleen maar zal groeien. Het Britse Statista verwacht dat de mondiale markt voor sportartikelen tussen nu en 2020 met circa 24% zal groeien. Een interessante trend dus voor beleggers die op zoek zijn naar bovengemiddelde groei.
Under Armour(I)
Maar welke bedrijven passen nu bij deze ontwikkeling? Natuurlijk de heel bekende als het Duitse Adidas en het Amerikaanse Nike. Maar ook het Amerikaanse Under Armour, dat sterk is in slimme draagbare gadgets, waarmee sporters allerlei data over hun prestaties kunnen verzamelen. En Accell, de Nederlandse onderneming die garen spint bij de enorme groei van toerfietsen in Europa, past ook helemaal binnen deze trend.
Ik verwacht dat gezien de mooie, gestage groeicijfers voor
de markt voor sport- en fitnessartikelen beleggers hier de komende jaren plezier aan kunnen beleven. Mits ze een mooie brede ‘waaier’ van bedrijven kiezen. Bedrijven die gezamenlijk echt deze brede trend vertegenwoordigen. Tenslotte wens ik iedereen nog een mooie sportzomer toe! Met dit weekend de start van de Tour de France!
(I) Deze beleggingsaanbevelingen zijn opgesteld door Robert Schuckink Kool, directeur bij Trend Invest. De heer Schuckink Kool heeft op het moment van publicatie geen eigen positie in de besproken fondsen. Overige meldingen inzake de Wet Marktmisbruik kunt u hier vinden.