Online shopping: voor beleggers die van groei houden
03-05-2016 09:15,
Bron: Robert Schuckink Kool
Online shopping groeit hard en zal ook in de komende jaren heel hard blijven groeien. Zo ver-wacht onderzoeksbureau eMarketer dat de online verkopen tussen nu en eind 2019 met nog eens 115% zullen stijgen. Daarom vind ik dit echt een interessante trend voor beleggers die van groei houden.
Want ook voor de komende jaren is de koek nog lang niet op. Neem bijvoorbeeld ons eigen land: nog altijd wordt maar circa 7% van alle retail-aankopen online gedaan. Volgens ING zou dat in 2020 naar 20% moeten zijn gegroeid.
Ook Europees zie je dat het aandeel online shopping almaar belangrijker wordt in de totale bestedingen van Europese consumenten. In de VS groeit online shopping eveneens als kool. Onderzoeksbureau Forrester verwacht tot 2020 in de VS een jaarlijkse groei van 9,3%. Vooral door consumenten die via de smartphone steeds vaker online kopen.
Facebook en andere social media-bedrijven maken het met handige koopknoppen consumenten ook steeds makkelijker om snel tot koop over te gaan. Bij de Amerikaanse webwinkel Amazon zagen we dan ook recent een fors hogere dan verwachte kwartaalomzet ($29,1 miljard), met daarna een koerssprong van 10% voor het aandeel!
HAL
Als je de groeicijfers op je laat inwerken, begrijp ik ook prima dat de beste belegger van Neder-land onlangs in
online shopping(I) stapte. Investeringsmaatschappij HAL Holding nam een belang van 20% in webwinkel Coolblue, die vooral consumentenelektronica en witgoed verkoop.
De investeerders van HAL gaan altijd voorzichtig te werk en richten zich op de lange termijn. Maar de beleggingsexperts van HAL weten uiteraard wel waar kansen liggen. Ze zien dat online shopping fors zal blijven groeien de komende jaren. Daarom stappen ze nu met volle overtuiging in online shopping. Want eigenlijk wint deze trend alleen maar aan kracht.
Zelf instappen in online shopping
Als ik de groeicijfers eens op een rijtje zet en vooral de enorme groeimogelijkheden die er nog liggen, dan vind ik dit een heel geschikte trend voor beleggers met een wat langere beleggingshorizon. Een aandeel als Amazon boekte over de afgelopen 36 maanden een rendement van circa 160%.
Maar er is bij de groeimogelijkheden die er liggen voor online shopping eigenlijk geen argument te bedenken waarom er de komende drie jaar niet nog meer rendement zou kunnen worden geboekt. Daarbij is het dan wel verstandig om niet alleen Amazon maar ook een flink aantal andere online shopping-aandelen op te nemen in de portefeuille. Niet alle eieren in een mandje dus.
(I) Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door Robert Schuckink Kool, directeur bij Trend Invest. De heer Schuckink Kool heeft op het moment van publicatie geen eigen positie in het besproken fonds. Overige meldingen inzake de Wet Marktmisbruik kunt u hier vinden.