U bent nog niet ingelogd op Mijn BeursGorilla.

Inloggen

Aanmelden

Ik hou van sterke merken

De jaarlijkse lijst van ’s werelds meest waardevolle merken van het Britse Interbrand doet er toe bij analisten en beleggers. Dat komt omdat sterke merken, zoals Nike, McDonald’s en Microsoft populair zijn bij consumenten en gebruikers. En daarom zijn veel beleggers, waaronder Warren Buffett, ook erg ‘gesteld’ op deze bedrijven. Ook ik hou van sterke merken.
Vooral nu er zorgen zijn over de mondiaal afnemende economische groei en de beurzen behoorlijk volatiel zijn, is kiezen voor sterke merken een keuze voor stabiliteit op de lange termijn. Deze bedrijven boeken immers doorgaans forse en goed voorspelbare omzet(groei) en winst(groei), waardoor ze vaak ijzersterkte cashstromen genereren en sterke balansen hebben. Interessant voor beleggers die van voorspelbaarheid en stabiliteit houden dus!

Streepje voor

Een sterk merk heeft bovendien vaak een streepje voor. Retailers willen graag sterke merken verkopen, omdat die het imago van de winkel versterken, wat weer tot meer klanten leidt. Vaak zie je ook dat sterke merken hogere marges voor hun producten kunnen vragen dan hun concurrenten. Op die manier snijdt het mes aan twee kanten: door de kracht van het merk stijgt de winstgevendheid en daardoor hebben de ondernemingen weer meer geld voor steengoede marketing, waarmee de kracht en herkenbaarheid van het merk nog verder versterkt worden.

McDonald’s

Een goed voorbeeld van een ijzersterk merk is natuurlijk het Amerikaanse McDonald’s. Volwassenen hebben vaak nostalgische herinneringen aan hun bezoekjes als kind aan McDonald’s en nemen nu hun eigen kinderen mee. Zeker nu de onderneming zichzelf aan het heruitvinden is en meer inzet op gezonde voeding. Het aandeel McDonald’s boekte de afgelopen vijf jaar een koersplus van circa 83%.

Nike

Maar niet alleen McDonald’s boekte de afgelopen vijf jaar een mooie koersplus; het iconische Nike presteerde nog veel beter: circa +234% in de afgelopen vijf jaar. Een onderneming als Microsoft kwam over de afgelopen vijf jaar tot een plus van 83%. Als je de prestaties van de sterke merken met bijvoorbeeld de MCSI World Index vergelijkt (+36% in de genoemde periode), dan wordt duidelijk dat de sterke merken het vaak een stuk beter doen. Met sterke merken scoor je dus als belegger. Het is wel slim vind ik om dan een brede spreiging aan te brengen als je als belegger kiest voor sterke merken. Maar er zijn mondiaal zeker 25-30 bedrijven te vinden die aan mijn criteria voldoen.

Meld u aan voor de Beursgorilla.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meer artikelen van Robert Schuckink Kool

  1. 13:00 31-10-2016 Facebook & Co: het oogsten is begonnen
  2. 10:45 03-10-2016 Wall Street volgt Buffett
  3. 14:30 05-09-2016 Slimme stap van Danone?
  4. 16:00 01-08-2016 Geef mij maar winstmachines!
  5. 09:00 28-06-2016 Mooie sportzomer
NLD25 920,04 +0,13 +0,01%
AEX 919,45 -0,02 0,00%
US30^ 44.704,90 +140,30 +0,31%
Nasd100^ 21.612,50 +46,00 +0,21%

Stijgers en dalers

Actueel nieuws

Agenda

  1. 05-02 Melexis NV
    Jaarresultaat 2024
  2. 05-02 Lotus Bakeries NV
    Jaarresultaat 2024
  3. 06-02 Euronav NV
    Resultaten 4e kwartaal 2024
  4. 06-02 Ascencio SCA
    notering ex-dividend
  5. 06-02 ING Groep NV
    Jaarresultaat 2024
  6. Bekijk het volledige overzicht

Populair op Beursgorilla.nl