Bedreigingen en kansen
04-01-2016 00:00,
Bron: Robert Schuckink Kool
De laatste tijd is er veel media-aandacht voor snelgroeiende trends als robotica, Internet of Things, online shopping, 3D-printing en duurzame energie. De groeivoorspellingen van specialisten ‘tuime-len’ over elkaar. Maar kan of moet je daar als belegger iets mee. Ik denk van wel. Om twee belangrijke redenen wat mij betreft: de kansen voor beleggers om in krachtig groeiende trends te beleggen, maar ook omdat krachtige trends bestaande business nog wel eens ‘opeten’.
Eind vorig jaar was er vooral heel veel aandacht in de media voor duurzame energie en voor robotica. Dat duurzame energie sterk op de radar stond, is natuurlijk heel begrijpelijk, er was immers die intensieve berichtgeving over de klimaattop. In de aanloop naar de klimaattop bleek al dat grote beleggers als pensioenfonds ABP en de Amerikaanse vermogensbeheerder BlackRock steeds meer vanwege de interessante rendementen in duurzame energie investeren. Voormalig bewindsman Willem Vermeend zei zelfs onlangs dat duurzame energie tot een revolutie bij beleggers zal leiden, omdat er een grote transitie van fossiele naar duurzame energie gaande is.
Profiteren van de groei
Duurzame energie en andere trends waar forse groeivoorspellingen voor zijn, zoals online shopping, Internet of Things en robotica beginnen ook op de radar van steeds meer particuliere beleggers te komen. Want alles wat hard groeit, is voor beleggers vaak interessant. Maar de andere kant van de medaille is dat die snelgroeiende trends niet alleen kansen bieden, maar ook bedreigingen met zich meebrengen, omdat ze ‘disruptive’ kunnen zijn. Neem bijvoorbeeld online shops: die floreren, terwijl fysieke winkels en ketens die zich onvoldoende weten te onderscheiden, zoals Macintosh - het moederbedrijf van onder meer schoenenwinkels Scapino, Dolcis, Invito – en V&D op een faillissement afstevenen. Bij prijsvechters in de luchtvaart zie je dat zij, mede door hun efficiënte organisaties, profiteren van de groei van de gehele passagiersluchtvaart, terwijl traditionele luchtvaartmaatschappijen als Air France-KLM het heel moeilijk hebben. Het is nu eenmaal zo dat nieuwe formules en technologieën oude kunnen verdringen. Dat bleek ook bijvoorbeeld bij Nokia, dat de smartphonetrend miste en in koers gedecimeerd werd. Daar kunnen we nostalgisch over doen, maar het is the way of the world.
Verplicht huiswerk
Als je alles zo op een rijtje zet, denk ik dat het in kaart brengen van kansen en bedreigingen als gevolg van snelgroeiende trends voor beleggers niet alleen fascinerend is, maar dat het eigenlijk ook verplicht ‘huiswerk’ is om die trends goed te volgen. Want het signaleren van wat voor effect trends binnen de beleggingsportefeuille kunnen hebben, is simpelweg vaak verstandig. En dan hoef je doorgaans echt geen trendwatcher te zijn om te zien wat er onder onze ogen gebeurt. Dat maakt het zo fascinerend, het vindt plaats ‘waar we bij staan’!