Amerika warmt zich op voor de allergrootste beursgang (IPO) allertijden. De Chinese e-commerce gigant Alibaba gaat 18 september naar de beurs. De totale waarde van de onderneming wordt op maarliefst 160 miljard dollar geschat. De spanning stijgt. Helaas heeft een succesvolle beursgang vaak tot gevolg dat de particuliere belegger achter het net vist en geen of heel weinig aandelen krijgt geleverd. Gelukkig kunnen oplettende beleggers nu al voorzichtig een indirecte positie opbouwen in Alibaba.
Alibaba is samen met TaoBao en nog wat andere internetbedrijven opgericht in 1999 door de eigenzinnige Jack Ma. Ma is een voormalig leraar Engels die Engels leerde door in een hotel goed te luisteren naar de Engelstalige gasten. Het onderdeel TaoBao is vergelijkbaar met het Amerikaanse E-bay.
Chinees dol op pakjes
Het succes van Alibaba gaat momenteel met een sneltreinvaart. En dat is niet vreemd. China is wat ‘aantallen’ betreft een markt die alle markten overtreft. Een toenemend aantal consumenten is in staat om in de winkel of via het internet te consumeren. Ook stijgen de lonen. De gemiddelde Chinees blijkt dol op het ontvangen en versturen van pakjes.
Financiële experts verwachten dat deze trend de komende jaren nog grootsere vormen aan zal nemen. En dat zien we terug in de cijfers van Alibaba. De onderneming zag haar omzet stijgen van 5,5 naar bijna 8,5 miljard dollar. Opvallend is dat haar winstmarge daarbij bijna 4 miljard dollar bedraagt. Dit is uitzonderlijk hoog als we dat vergelijken met de Amerikaanse concurrentie. De winstmarge is daarom ook iets waar beleggers in Alibaba de komende periode oog voor zullen hebben.
Particulieren als opvangnet
De particuliere belegger die wil meeprofiteren van een IPO, komt helaas vaak achteraan in de rij bij de plaatsing van aandelen. Men zegt dat zij de aandelen pas geleverd krijgen wanneer de syndicaten al meer dan genoeg hebben. Dat is voor de korte termijn geen prettig idee. Nu we weten dat er slechts een gedeelte van Alibaba naar de markt zal gaan, is een run op de aandelen goed denkbaar. Met andere woorden: alle partijen zijn er bij gebaat om deze IPO succesvol te maken.
Yahoo! groot in Alibaba
In 2011 schreef ik al een aantal columns over de
verborgen waarde in de aandelen Yahoo!. Inmiddels wordt duidelijk dat deze waarde aan de oppervlakte verschijnt. Let op de volgende gegevens. Het Amerikaanse Yahoo! investeerde ooit 1 miljard dollar in Alibaba, met wat andere bedrijven, om zo toegang te krijgen tot China. Inmiddels is dit belang (22,4%) nu bijna 34 miljard dollar waard. De totale marktkapitalisatie van Yahoo! bedraagt met een koers van $41,24 per aandeel momenteel iets meer dan 40 miljard dollar. Deze rekensom leert ons dat er in de
koers van Yahoo!, zeker bij een succesvolle IPO, veel meer muziek zit.
Beursgang opgepompt
De beursgang start op 18 september. De richtprijs bedraagt 60 tot 66 dollar per aandeel voor 320 miljoen aandelen. Bij een grote vraag kunnen binnen één maand nog 48 miljoen extra aandelen worden uitgegeven. Mijn verwachting is dat de beursgang van Alibaba straks het nieuws zal gaan overheersen. Dergelijke evenementen worden gewoonlijk tot een climax opgepompt. Dit betekent dat Yahoo! ook voor de korte termijn een interessante speculatieve belegging kan blijken te worden.
Gedeelte in de verkoop
Bij de beursgang is overeengekomen dat Yahoo! ook een gedeelte van zijn aandelen Alibaba verkoopt en naar de beurs brengt. De opbrengst hiervan zal, na belasting, worden mogelijk aangewend voor operationele verbetering van Yahoo!, via inkoop van aandelen in combinatie met een uitkering aan aandeelhouders. In een behoudende visie hebben we het dan over ruim 9 miljard dollar voor Yahoo!.
Daarnaast is het belangrijk om te weten dat Yahoo! een groot deel van de aandelen Alibaba in bezit houdt. Her en der verschijnen al de eerste prognoses over de koers van Alibaba. Richtkoersen van 92 en 100 dollar per aandeel zijn veelvoorkomend. Uitgaande van een conservatieve openingskoers van 60 dollar betekent dit een koerspotentie van 53% tot 66%. Dit lijkt vergezocht, maar met een IPO van dit formaat kan het ook snel gaan. Een snelle rekensom leert ons dat het dan resterende belang van Yahoo! in Alibaba wederom stijgt van $24,7 naar bijna $ 38 tot $41 miljard. Met andere woorden: de koers van Yahoo! is bij een succesvolle beursgang van Alibaba niet alleen rijker aan kasmiddelen ($9 miljard), maar ook nog altijd ondergewaardeerd.
Run op aandelen Yahoo!
Er waren beleggers die al langer inzagen welke potentie deze indirecte belegging in Alibaba in zich had. Dat besef is de afgelopen weken alleen maar gegroeid. Met stijgende koersen als gevolg. Ondanks de opmars van de koers in de afgelopen jaren. De keerzijde lijkt een stuk kleiner. Wanneer we uitgaan van de onderkant van de uitgifteprijs van $60,- en geen succesvolle emissie. In dat geval ontvangt Yahoo! een grote hoeveelheid cash waarmee het de onderneming in meerdere opzichten kan versterken. Daarnaast kan het rustig afwachten tot Alibaba gaat doen wat de markt ervan verwacht. Nu al wordt het bedrijf in omvang al vergeleken met de ‘Googles en Apples’ van deze wereld. De dienst kan weliswaar niet worden vergeleken met Google en Apple, maar de magie van de omvang en de persoon Jack Ma wel. En we weten allemaal wat een belegging in Google en Apple uiteindelijk opbrengt.
Internet-reus
Op de korte termijn kent de beursgang van Alibaba in mijn ogen speculatieve kenmerken. Dat laat echter onverlet dat Alibaba een internet reus is die, parallel aan de Chinese economie, nog vele jaren kan doorgroeien. Ook voor de lange termijn belegger is deze beursgang daarom van groot belang.