Je ziet de laatste tijd steeds vaker dat er bij beleggingsproducten op kosten wordt geconcurreerd. Begrijpelijk, want de kosten van een beleggingsproduct hebben invloed op het rendement onder de streep. Maar ik maak me wel een beetje zorgen over de kwaliteit van aanbieders die zulke lage kosten rekenen dat het lastig wordt om de kwaliteitsstandaarden overeind te houden.
Ik zie en merk dat beleggers die na een wat oppervlakkige evaluatie van aanbieders van beleggingsproducten een keuze maken, zich nogal eens overwegend laten leiden door kosten. Natuurlijk zijn kosten een factor van belang en mogen ze niet de pan uit rijzen, omdat anders het beleggingsresultaat aan het einde van het jaar onderaan de streep onder druk komt te staan. Maar het gaat daarbij wel om de balans tussen de kosten van een beleggingsproduct en de kwaliteitsstandaarden die je bij een goede beleggingsservice hanteert.
Vaste kosten op een rijtje
Als je de vaste kosten van een aanbieder, zoals onder meer bewaarloon, BTW, personele kosten voor vermogensbeheerders en researchteam, op een rijtje zet, blijkt daaruit dat serieus vermogensbeheer niet zomaar tot stand komt. Je hebt nu eenmaal als je een kwaliteitsproduct wilt neerzetten goede mensen nodig om beleggingsbeslissingen te nemen.
Beleggingsportefeuilles hebben meer dan ooit onderhoud nodig, omdat je in deze snel veranderende tijd wilt sturen op rendement en risico. Als je jezelf beperkt in knowhow en in het uitvoeren van transacties, kun je niet een product neerzetten dat aan de hoogste kwaliteitseisen voldoet.
Actuele financiële en politieke ontwikkelingen
Je wilt dat de portefeuilles van je cliënten in overeenstemming worden gebracht met de actuele financiële en politieke ontwikkelingen in de wereld. Dat vereist mutaties in de beleggingsportefeuilles en dus transactiekosten. Als je te laag gaat zitten in de kosten beperk je jezelf links- of rechtsom in je dienstverlening. Zoals spreiding en onderhoud van de beleggingsportefeuille en het gebruik kunnen maken van het hele instrumentarium, zoals aandelen, obligaties, alternatives, opties enzovoort. Die zorgen ervoor dat je een onderscheidend product kunt neerzetten. Toen wij twee jaar geleden Online Vermogensbeheer ontwikkelden, werd er ook al op kosten geconcurreerd. Wij hebben ons toen de vraag gesteld: willen we de goedkoopste aanbieder zijn of willen we het beste product aanbieden tegen een concurrerende prijs? Wij hebben toen voor kwaliteit gekozen.