Waar valt in de huidige angstige markt nog eer te behalen? Na een voor beleggers zeer goed eerste kwartaal van 2012 is duidelijk dat de economische zorgen om Spanje roet in het eten dreigt te gooien van beleggers.
Waar valt in de huidige angstige markt nog eer te behalen? Na een voor beleggers zeer goed eerste kwartaal van 2012 is duidelijk dat de economische zorgen om Spanje roet in het eten dreigt te gooien van beleggers. Zeker het Nederlandse volk blijkt uitermate negatief over de korte termijn. We behoren ondanks onze welvaart tot de sombersten van de eurozone. Waar zijn de markttrends die we niet zien, maar die er wel zijn?
Volgens Robeco, een van de grootste supermarkten met beleggingsproducten, zijn er drie belangrijke trends waarneembaar. Zo kunt u als belegger tot 2020 inspelen op ‘groeimarkten', ‘online aanbieders van consumentenproducten en –diensten' en op ‘sterke merken'.
Groeikansen emerging markets
De combinatie van trends is wat mij betreft vergezocht of te voor de hand liggend. Daar ben ik nog niet over uit. De benadering van de groeimarkten klinkt logisch. Een toenemend aantal consumenten met een groeiend besteedbaar inkomen, zijn nu eenmaal logisch te beredeneren ingrediënten voor een stimulans voor de lokale economieen waar de wereldeconomie ook van kan meeprofiteren. Dit voegt op termijn ongetwijfeld waarde toe aan bedrijven die daar succesvol op in kunnen spelen.
Andere trends
De trend van ‘online aanbieders' is wat mij betreft oud nieuws. Merken die aan bekendheid en dus aan kracht winnen, ontlenen die kracht aan de online marketingstrategie.
Dat geldt min of meer ook voor de ‘sterke merken trend'. Ondernemingen die de middelen en de visie hebben om in te spelen op de veranderende vraag van consumenten, zijn over het algemeen sterk genoeg om hun merkkracht te behouden of zelfs te verbeteren. Het is misschien nieuw voor de analisten van Robeco, maar een oude ondernemerswet zegt dat je daar moet zijn- met dat- waar de potentiële klant zijn geld aan wil uitgeven.
Recordomzetten
Wat het online gedeelte betreft wil ik toch graag iets toevoegen. Iedereen merkt dat technologie in de ruimste zin van het woord ons leven op alle mogelijke manieren binnendringt. Waar veel sectoren te kampen hebben met krimpende omzet en winst zien we bijvoorbeeld dat de grote technologieconcerns van deze wereld recordomzetten boeken. Ons eigen ASML is daar een mooi voorbeeld van. De prestatie van de Nasdaq over het eerste kwartaal is daar ook een goed voorbeeld van. De schermenbeurs steeg in Amerikaanse dollars met 18,8% en daalde slechts met 1,8% in 2011. Dat is echter oud nieuws.
Wat nog niet zo aan de oppervlakte ligt is toch heel herkenbaar. In deze economische tijden zijn we zuinig met uitgaven aan ons huis, kleding, auto's en andere duurzame goederen. Maar als het gaat om een nieuwe telefoon of Ipad, dan kijken we niet zo nauw. En achter dat internetverkeer schuilt een wereld die ontwaakt uit een zeer lange winterslaap. Ik heb het dan over de technologiesector en over software in het bijzonder.
Groeipotentie software
Ik ben niet de enige. De analisten van Research bureau Gartner voorspellen dat ieder jaar 7,5% meer aan software zal worden uitgegeven. En dat is een prognose voor de komende vijf jaar! Vooral uitgaven aan virtualisatie (cloud computing), infrastructuur, social computing, integratie van data, maar ook de opslag en beveiliging van data genieten de hoogste groeipotentie.
Wanneer u op uw mobiele telefoon aan het ‘face booken' bent, terwijl u tussendoor met dezelfde mobiel een e-mail van uw leidinggevende beantwoordt, gebeurt er achter de schermen meer dan u denkt. Zeker als u op bijna hetzelfde moment uw banksaldo wil checken. Volgens Gartner maakt slechts 5% van de bedrijven met beveiligde netwerken gebruik van next generation firewalls. Ons internetgedrag zorgt voor een aanhoudende vraag naar nieuwe verbeterde software. Dat vergt uitgaven aan innovatieve oplossingen, opslagcapaciteit én degelijke beveiliging.
Inspelen op trends?
Wie interesse heeft in diversificatie van de beleggingsportefeuille en in wil spelen op deze trend waar we naar mijn mening niet meer om heen kunnen, kan denken aan interessante spelers als EMC Corporation, Nuance Communications Inc., Dialog Semiconductor, Oracle, Check Point Software Technology en Salesforce.com. Daar zullen de komende jaren ongetwijfeld veel nieuwe namen bijkomen. Voor de actieve belegger biedt dat nu juist weer nieuwe beleggingskansen.