(ABM FN-Dow Jones) Adyen heeft in het afgelopen jaar een omzetgroei en EBITDA-marge geboekt die voldeden aan de doelstellingen van het betaalbedrijf. Dat bleek donderdag voorbeurs uit de resultaten over het tweede halfjaar.
De omzet steeg in 2024 met 23 procent naar 2,00 miljard euro. Het EBITDA-resultaat steeg met 34 procent tot 992 miljoen euro, wat een marge opleverde van 50 procent, tegen 46 procent een jaar eerder. Het verwerkte betaalvolume steeg in 2024 met 33 procent tot 1.286 miljard euro.
Adyen streeft naar ruim 20 tot krap 30 procent jaarlijkse omzetgroei tot en met 2026 en een EBITDA-marge boven 50 procent in 2026.
"We zijn trots dat we een sterk jaar van groei hebben geleverd waarin we onze positie verder hebben verstevigd", stelde CFO Ethan Tandowsky van Adyen donderdag. "Versterking van onze relaties met bestaande klanten droeg bij aan de omzetgroei van 22 procent in de tweede helft van het jaar en van 23 procent in het hele jaar, wat waarlijk getuigt van de aanzienlijke waarde die we blijven bieden."
In de tweede helft van het jaar groeide de omzet met 22 procent tot 1,08 miljard euro. Analisten rekenden op een omzetgroei van 20 groei, zowel in het derde als in het vierde kwartaal.
Het EBITDA-resultaat bedroeg 569 miljoen euro in de tweede helft van het jaar, met een marge van 53 procent.
Het verwerkte volume steeg in deze periode met 22 procent tot 666,4 miljard. Afgezien van één grote klant, die weinig invloed had op de omzet, was de volumegroei 28 procent in het tweede halfjaar.
Na de volumegroei van 32 procent in het derde kwartaal voorzagen analisten gemiddeld een vertraging tot 25 procent groei in het vierde kwartaal.
Het aandeel Adyen heeft sinds de derdekwartaalcijfers goed gepresteerd, mede door opbouwend commentaar van het bedrijf en recente sterke resultaten van retailplatforms zoals H&M en van digitale klanten zoals Microsoft, Spotify en Netflix, alsmede van concurrenten, aldus analisten van Jefferies.Zo zag PayPal de marge in het afgelopen kwartaal stijgen, wat zou wijzen op een minder agressieve prijsoorlog met Adyen.
Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999
Bron: ABM Financial News