Alle nieuwsberichten

Shell en Unilever of Facebook en Apple?

01-11-2017 00:00, Bron: Hans Tielkemeijer
Vroeger hadden beleggers niet zoveel te kiezen. Dat was toen nog niet zo nodig ook, met weinig moeite had je een aardig aandelenpakketje waarnaar je niet zoveel omkijken had. De koersontwikkeling las je de volgende dag in het ochtendblad, waarna je de hond uit liet. Koerswinst was leuk maar ook niet zo boeiend, je deed je aandelen toch niet weg. We hebben het over de tijd dat effectenportefeuilles nogal eens waren samengesteld uit aandelen Koninklijke Olie (Shell), Unilever, Philips en AKZO. Dat was toentertijd al een aardig gespreide portefeuille. Het ging beleggers vooral om de jaarlijkse dividenduitkeringen, een leuk extra appeltje voor de dorst.

Tegenwoordig is dat wel anders. Je kunt de koersen real time volgen en professionele beleggers met supersnelle computers kopen en verkopen in minder dan een seconde. Over beleggingshorizon gesproken… De bovengenoemde bedrijven zijn al lang niet meer de bouwstenen voor een goed gespreide effectenportefeuille, hoewel nog heel wat Nederlandse beleggers uitsluitend in Nederlandse aandelen beleggen. 

Regelmatige lezers van deze column weten dat ik een voorstander ben van goede spreiding in een beleggingsportefeuille, omdat dat de makkelijkste manier is om risico te reduceren. Zo’n spreiding kan je gemakkelijk bereiken met beleggingsfondsen, met één koop heb je een flinke spreiding te pakken.

Toch zijn er ook argumenten om zelf in afzonderlijke aandelen te beleggen. Bijvoorbeeld omdat je dat leuk vindt, je krijgt toch meer gevoel bij het aandeel Apple dan bij de wereldindex in aandelen. Als je een beleggingsfonds koopt dat de wereldindex volgt dan beleg je daarmee in Apple, maar ook in zo’n 1600 andere aandelen. Prima spreiding dus, maar nogal onpersoonlijk. 

Zelf beleggen kan een kick geven. Je doet er ervaring mee op en als je mazzel hebt dan maak je koerswinst. Beleggers in Shell, Unilever, Philips en AKZO mogen dit jaar niet klagen. Deze vier aandelen zijn dit jaar gezamenlijk zo’n 23 procent opgelopen. Bepaald niet slecht, maar ze blijven wel achter ten opzichte van hun moderne opvolgers Facebook, Apple, Amazon en Alphabet (Google). Ondanks de zwakke dollar zou je met zo’n pakketje ruim 37 procent koerswinst hebben gescoord dit jaar. 

Eigenlijk heeft zo’n smalle portefeuille weinig met beleggen te maken, het risico is daarvoor te hoog. Toegegeven, het is beleggen vanuit de achteruitkijkspiegel, en resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. De moraal van dit verhaal is dat beleggers beter op zoek kunnen gaan naar de beurslievelingen van de toekomst, in plaats van die uit het verleden.

Hans Tielkemeijer
Directeur Darion Wealth Management
Telefoon 010 20 40 560
Reageren op dit artikel? hans.tielkemeijer@darionwm.com

De informatie in deze column is bedoeld voor educatieve doeleinden en geen professioneel beleggingsadvies of aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Vandaag in het nieuws